KBC vereenvoudigt openstellen KBC-Bankkaart voor gebruik buiten Europa

KBC-cliƫnten die een reis buiten Europa plannen, kunnen vanaf 16 april zelf met KBC-Online hun KBC-Bankkaart tijdelijk openstellen voor wereldwijd gebruik (Maestro-functie)
Sinds 17 januari 2011 hanteert KBC, naast een groot aantal andere Belgische banken, extra veiligheidsmaatregelen om debetkaarthouders beter te beschermen tegen kaartfraude. Daardoor zijn een groot aantal Belgische debetkaarten - en dus ook de KBC-Bankkaart - standaard alleen nog bruikbaar binnen Europa (inclusief de Europese overzeese gebieden, Turkije en zes andere landen).

Tot nu toe konden KBC-cliënten die een reis buiten Europa planden, hun kaart laten openstellen voor wereldwijd gebruik via KBC-Telecenter. In 2011 werd ongeveer 2,5% van de KBC-Bankkaarten tijdelijk opengesteld voor gebruik buiten Europa.

KBC vergroot nu het aantal mogelijkheden. Vanaf nu kunnen KBC-cliënten die een reis buiten Europa plannen, zelf hun kaart tijdelijk openstellen met KBC-Online. Ze kunnen daarvoor ook nog altijd terecht bij KBC-Telecenter op het nummer 03 283 29 69 of in hun KBC-bankkantoor.

Met KBC-Online konden KBC-cliënten eerder al de financiële limieten van hun KBC-Bankkaart zelf aanpassen. Ze bepalen er ook zelf of ze hun kaart willen gebruiken voor betalingen op het internet. Wie nooit dergelijke verrichtingen doet, kan dat indien gewenst uitschakelen.

Wijzigingen zijn op elk moment mogelijk en worden bovendien onmiddellijk verwerkt.

KBC deed voor de technische ontwikkeling van de deblokkering een beroep op de expertise van Atos Worldline. Als verwerker van elektronische transacties staat Atos Worldline garant voor het veilig, comfortabel en snel verwerken van diensten gekoppeld aan het kaartgebruik.

Waarom werd de beslissing om de Maestro-functie te blokkeren voor gebruik buiten Europa vorig jaar genomen?

Cliënten zijn goed beschermd tegen kaartfraude. Maar toch blijft het mogelijk een vervelende zaak. Als er onrechtmatig geld van de rekening van de cliënt verdwijnt, moet dat worden rechtgezet. Bovendien moeten alle betrokken kaarten, ook die waarmee nog geen fraude is gepleegd, worden geblokkeerd en vervangen. Ondertussen zit de cliënt dus al snel enkele dagen zonder betaalmiddel.

België en Europa hebben sterk geïnvesteerd in de beveiliging van het betalingsverkeer. Maar buiten Europa werken de meeste geldautomaten en betaalterminals nog op basis van de magneetstrook van de kaart in plaats van met de chip. Dat verhoogt het risico op fraude. Een magneetstrook is vatbaarder voor misbruik.

Sinds de invoering van de maatregel nam het misbruik met die kaarten bij KBC met 80% af.

Meer informatie vindt u op www.kbc.be/reizenbuiteneuropa.